źrodło: www.rcl.gov.pl z dn.26.01.2017r .
Na podstawie nowego zapisu ustawy przewiduje się wprowadzenie zmian w obecnym modelu finansowania szpitali polegającym na ,,odejścia finansowania pojedynczych procedur na rzecz finansowania w formie ryczałtu obejmującym całość opieki w danym okresie”. W ocenie ZG ZZA to rozwiązanie jest szczególnie niekorzystne dla finansowania świadczeń pacjentów leczonych w oddziałach anestezjologii i intensywnej terapii. Obecnie wysokość finansowania świadczeń realizowanych dla pacjentów leczonych w oddziałach anestezjologii i intensywnej terapii uzależniona jest od ciężkości stanu pacjenta i od zrealizowanych poszczególnych procedur medycznych (skala TISS 28), świadczenia te traktowane są jako procedury ratujące życie i w praktyce nie są objęte limitem finansowania w ramach umów zawartych przez świadczeniodawców z NFZ w rodzaju lecznictwo szpitalne. Finansowanie leczenia szpitalnego w ramach rocznego ryczałtu i brak możliwości rozliczania świadczeń ratujących życie jako świadczeń nielimitowanych może spowodować ograniczenie dostępności do świadczeń udzielanych w oddziałach intensywnej terapii jako wysoko kosztochłonnych. To rozwiązanie może w skrajnych przypadkach skutkować ograniczeniem liczby stanowisk intensywnej terapii w oddziałach anestezjologii i intensywnej terapii powodując obniżenie bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów będących w stanie bezpośredniego zagrożenia życia.
Wnioskuje jako obligatoryjnego warunku dla świadczeniodawców I poziomu zabezpieczenia w tym aspekcie podobnie jak dla szpitali II i III stopnia.
Stanowisko MZ
Uwaga niezasadna: Brak jest na tym etapie szczegółowych rozwiązań dot. sposobu finansowania podmiotów działających w ramach sieci. Jednak zasadniczo przewiduje się, że poziom finansowania będzie oparty na rzeczywistym wykonaniu świadczeń w przyjętym okresie referencyjnym (finansowanie w roku 2017 będzie oparte na danych za rok 2015). W związku z tym nieuzasadnione są obawy dot. obniżenia finansowania OAiIT dla podmiotów, które znalazłyby się w sieci. Wymóg posiadania umowy w zakresie AiIT dla szpitali I stopnia byłby nadmiernie restrykcyjny.
Projekt ustawy' zakłada wprowadzenie zmian w obecnym modelu finansowania szpitali polegającym na „odejściu finansowania pojedynczych procedur na rzecz finansowania w formie ryczałtu obejmującym całość opieki w danym okresie” (ust.2, art.136). Zarząd Główny PTAilT stoi na stanowisku, że z tej formy finansowania powinny zostać wyłączone koszty leczenia pacjentów w oddziałach anestezjologii i intensywnej terapii (OAilT). Uważamy, że należy utrzymać odrębne finansowanie OAilT, wyceniając procedury na podstawie skali TISS-28,
z zachowaniem dotychczasowych zasad, to znaczy przeliczania punktów TISS-28 na punkty rozliczeniowe.
Szczegółowe kwestie dot. kalkulacji ryczałtu obejmującego AOS oraz sprawozdawczości będą materią zarządzenia Prezesa NFZ.
W ustawie w artykule 95 ust. 3 konieczne jest zamieszczenie dodatkowego kryterium, określającego że w strukturze świadczeniodawcy powinien znajdować się oddział anestezjologii i intensywnej terapii, posiadający nie mniej niż 4 stanowiska intensywnej terapii, przy czym ogólna liczba łóżek intensywnej terapii nie może być mniejsza niż 2% liczby łóżek szpitala. Zapis ten powinien zminimalizować ryzyko pojawienia się zagrożenia brakiem
łóżek intensywnej terapii, zwłaszcza w szpitalach na niższych poziomach referencyjności. Zadeklarowanie a priori wymaganego odsetka łóżek szpitalnych przeznaczonych na leczenie chorych w stanie zagrożenia życia jest zgodne z rozwiązaniami europejskimi.
Uwaga niezasadna: Wymogi dot. stanowisk intensywnej terapii są zawarte w rozporządzeniu MZ określającym świadczenia gwarantowane z zakresu opieki szpitalnej.